Ilość pozycji:
283
Strona:
1/12

Marki

Przekładnie i silniki

Pokaż na stronie pozycji

PRZEKŁADNIE I SILNIKI


Budowa i właściwości silników

Niezbędnym elementem każdej maszyny, która wykonuje pracę w oparciu o energię mechaniczną jest silnik. Istnieje wiele rodzajów silników, na przykład silnik spalinowy, silnik odrzutowy, turbina parowa, silnik hydrauliczny, silnik pneumatyczny, silnik jonowy oraz wiele innych. Ta grupa skupia się jednak przede wszystkim na silnikach elektrycznych, które konwertują energię elektryczną na energię mechaniczną.

Silniki elektryczne są podstawowym elementem napędzającym pracę maszyn i spotykane są w niemal każdym zakładzie produkcyjnym. Silniki elektryczne występują w bardzo różnych rozmiarach. Mogą być to małe konstrukcje mieszczące się w dłoni, ale mogą one też osiągać gigantyczne rozmiary i moce rzędu kliku do kilkudziesięciu Megawatów. Podstawowy podział silników elektrycznych dzieli je na silniki prądu stałego DC i prądu zmiennego AC.

Silniki prądu stałego to w większości silniki komutatorowe, czyli takie w których zmiana kierunku przepływu prądu zmienia się w wyniku obrotu tak zwanego komutatora. Istnieją jednak też konstrukcje w których komutacja przebiega na drodze elektronicznej, przykładem takiego silnika jest silnik BLDC (BrushLess Direct-Current motor), który ze względu na szerokie możliwości sterowania, wykorzystywany jest na przykład do napędu wirników dronów latających.

Silniki prądu zmiennego są konstrukcjami mniej awaryjnymi od komutatorowych silników prądu stałego ze względu na mniej skomplikowaną budowę. Z kolei ich budowa i właściwości dają użytkownikowi szeroki zakres sterowania silnikami. Wśród silników prądu zmiennego wyróżniamy przede wszystkim:

  • silniki asynchroniczne (silniki indukcyjne) – w których zmienne napięcie elektryczne dostarczane jest do uzwojenia stojana,

  • silniki synchroniczne – w których zasilanie doprowadzone jest zarówno do uzwojenia stojana jak i uzwojenia wirnika.

Zasadniczą różnicą w działaniu, pomiędzy tymi dwoma konstrukcjami jest to, że w silniku synchronicznym prędkość obrotowa uzależniona jest od prędkości wirowania pola elektromagnetycznego, a w silniku indukcyjnym prędkość zmienia się w zależności od obciążenia silnika.

Rodzaje i właściwości przekładni

W powyższej grupie znajdą Państwo również przekładnie, które często są nieodzownym elementem w przekazywaniu siły napędowej z silnika na urządzenie wykonawcze. Istnieje wiele typów przekładni: przekładnie ślimakowe, przekładnie śrubowe, przekładnie walcowe, przekładnie planetarne, przekładnie stożkowe, przekładnie zębate, wariatory, przekładnie łańcuchowe i wiele innych. Wszystkie jednak, bez względu na konstrukcje spełniają jedno podstawowe zadanie – zmieniają parametry napędu, czyli moment obrotowy i prędkość obrotową generowaną w silniku i przekazują ją na urządzenie wykonawcze.

Silniki elektryczne i przekładnie dla przemysłu

Na stronie Optiba znajdą Państwo silniki i przekładnie różnych producentów: NORD, SIEMENS, MOTOVARIO, BESEL, ABB, SEW EURODRIVE, ORIENTAL MOTOR, TAMEL, SUMITOMO, ALLEN-BRADLEY, AC MOTOREN, EATON, BONFIGLIOLI i innych. Zachęcamy do zapoznania się z asortymentem dostępnym na stronie Optiba, oraz do składania zapytań na towary poprzez formularz kontaktowy.